Flyttkunder riskerar betalningsanmärkningar.

Vi på flyttkonsumenter får en del frågor främst från privatpersoner om deras rättigheter att dra av på fakturan från flyttfirman vid t.ex. skador eller att kunden saknar någonting/ej hittat vi besvarar frågorna kring detta.  Vi tar exempel nedan K står för Kund och F står för flyttfirman.

Exempel 1) K säger att en bokhylla är repig det är flyttfirmans fel vi drar av 1000:- på fakturan får jag det?

Svar: Nej absolut inte. Gör ni så så riskerar ni att flyttfirman sänder in resterande belopp till inkasso.

Exempel 2) K har skrivit på ordern att uppdraget är godkänt och upptäcker senare att det fattas en flyttlåda med linnen från sin mor och efter samtal med F som inte har någon flyttlåda som tillhör K så funderar K  och tycker värdet är cirka 5000:- för innehållet. Får K då dra av 5000:-?  Nej absolut inte görs detta så kan F sända in avdraget belopp för inkasso.

Med dessa två exempel så vill vi på flyttkonsumenter visa er som flyttkund att ni kan aldrig ta lagen i egna händer och utgå ifrån att ni som kund får göra egna värderingar. Vi rekommenderar er som kund att istället kontakta företaget som hjälpt er med flytten och berätta om ert problem oavsett vad det gäller det lönar sig. Flyttfirmorna som vi pratat med angående detta berättade en hel del olika historier om vad och vilka fel kunderna gör vid skador och dylikt.  Vi på flyttkonsumenter råder ingen att göra egna beslut när det uppstår oegentligheter mellan företaget och flyttande utan en dialog är absolut det bästa för alla parter.

No votes yet.
Vänligen vänta...

Dela:

Lämna ett omdöme

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Fler nyheter