Flyttkonsumenter

Så här gör en del kunder mot flyttfirmor, tyvärr

Så här gör en del kunder mot flyttfirmor, tyvärr

Det har på senaste tiden blivit ett stort problem att en del personer försöker lura flyttfirman dom flyttar med, detta har resulterat till dyrare priser , hårdare bestämmelser mm . Kort och gott så har det blivit svårare för ärliga kunder att få hjälp av flyttfirmor om man skall flytta privat. Vi på flyttkonsumenter vill publicera ett brev som vi har fått utav ett företag som är välkänt i flyttbranchen och hur dom upplever dessa problem, samtidigt vill vi på flyttkonsumenter säga till er alla som anlitar ett flyttföretag att anlita ett seriöst flyttbolag och alla ni som hittar på saker som nedanstående flyttföretag skriver ,sluta med det för det drabbar er alla och era medmänniskor som behöver flytthjälp. /Flyttkonsumenter.se er hjälp att anlita rätt flytthjälp.

Hej på er. Jag vill på detta sätt framföra en sak som börjar bekymra mig mycket som företagare inom flyttbranschen numera.Jag bedriver en flyttfirma i Stockholmsområdet och vi har varit verksamma i ungefär 15 år. Vi är ca 15-20 st anställda. Med priser så lågt pressade som vi bara kan dvs 1410:-/tim inklusive moms för 3 man samt möbelbil (som oftast är fallet) och vi anses seriösa i branschen, vi följer dom lagar och regler som samhället skapat.

Jag och mina medarbetare vill på detta sätt nå ut till kollegor inom flytt samt kunder som skall anlita en flyttfirma.På den sista tiden har vi upptäckt att många av våra flyttande kunder gör försök med att försöka lura oss på saker som hänt med deras bohag.Allt från påhittade skador med repor på soffor,bord etc. Till stulna kartonger skador på trappor, väggar, Tv-Apparater som helt plötsligt slutat fungera etc etc etc.. För några år sedan så inträffade detta fenomen bara efter semestern tagit slut,eller i Januari (när julen hade blivit för kostsam)Många kunder ringer in till vårt kontor och försöker sig på rena bedrägerier mot oss.Hur skall man komma tillrätta med dessa problem?? Tacksam för ett svar på detta om ni vet något.Visst kan en olycka även hända för oss som tex att vi kan ramla med 1 byrå eller liknande och därmed skada den. Men om det skulle hända så informerar vi kunden ifråga detta direkt på plats och löser det på fackmannamässigt vis med våra kunder.Till saken hör också att många möbelmärken tex ikeas inte är gjorda för att flyttas.Dom håller helt enkelt ihop.Inget ont om ikeas möbler men att transportera dessa billybokhyllor mm som våra kunder själva monterat kan vara riktigt besvärligt.Nu till sak:Häromdagen så ringde en kund som jag själv varit med och flyttat(denna dag när kund ringde satt jag på kontoret och svarade i telefonen) kund ville ha ett avdrag på fakturan för förstörda möbler mm mm. Jag lyssnade och begrundade vad kunden sa. Tillslut så kunde jag inte hålla mig längre utan förklarade för kund i fråga. Att den påstådda repan som du nu hade på bordet fanns redan när vi lastade bordet på bil. Och att billybokhyllan som numera var i ostadigt skick även var det innan vi lossade den i ny bostaden. Kund lägger upp ett försvarstal i aggressiv ställning som att nu ska fakturan bestridas, Arn skulle kontaktas osv. Då förklarade jag för kund att jag själv varit med på kunds flytt i fråga och att jag uppmärksammat dom påstådda skadorna innan dom lastades från den bostad hon flyttat ifrån. När kund insett att jag faktiskt var med och flyttade kundens saker så började kund att vackla om dom påstådda skadorna,(vad hade hänt om jag inte varit med på denna flytt?)men istället så hade flytten enligt kund tagit för lång tid istället… Jag suckade och förklarade att om man bor i 86 kvm med 3 tr med liten hiss och skall flytta in i en lägenhet på 3 tr utan hiss så tar det tid. Flytten tog för övrigt 9 tim med vår restid inkluderad. Helt normalt anser vi på våran flyttfirma i alla fall. Har faktiskt varit i kontakt med polismyndigheterna, försäkringsbolag Arn om dessa bekymmer. Polisen försäkringsbolagen samt arn tycker att man skall anmäla kunder som försöker sig på dessa bedrägerier. Som jag nämde tidigare så har vi låga pressade priser som det bara går för att vi skulle kunna bedriva vår verksamhet. Och vi anser att vi inte har råd att bli lurade av kunder som försöker lura till sig sin flytt nästintill gratis. (Dessutom vet man att dom gör ett bedrägeri)

Förövrigt skall jag säga att inte alla våra kunder försöker sig på bedrägerier utan majoriteten av dom vi flyttar är hur trevliga som helst, bjuder på fika, lunch middag dricks mm. Är helt enkelt hur tacksamma som helst när vi utfört en flytt.

Tack till alla ni trevliga kunder som gör vårt(Oftast slitsamma arbete)till en dag med glädje och skratt.

Mvh/En som försöker driva en seriös flyttfirma men ibland bara har lust att kasta i handuken

Dela med dig:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Live
  • del.icio.us
  • Digg
  • LinkedIn
  • email
Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

6 thoughts on “Så här gör en del kunder mot flyttfirmor, tyvärr

  1. MAX

    Hej!
    Jag hade hjälpte en privata person inom flytta hjälp från Stockholm till Skåne . Kunden ger mig falsk faktura adressen och mobil nummer och sen hittade jag hennes information hos skattverket och hitta .se .Hon skulle betala mig 14,000 kr. Jag lämna ärende till kronofogden och lägga ner . Va ska göra med den har oseriös kund.

  2. Catharina

    Jag förstår ert problem men vad ska man göra när saker gått sönder i flytten? Jag är svårt handikappad och anlitade en flyttfirma när jag skulle flytta. Redan när jag kom till min tomma lägenhet så hittade jag en trasig kontakt till sonens tv. När vi kom till vårt nya hem och packad upp tv:n upptäckte baksidan på tv’n var knäckt, uttagen demolerade och tv:n stendöd. Hans XBox låg nedslängt bredvid utan skydd och helt dött det med. Fronten på dotterns data lös, ingen startknapp och lösa detaljer i den och även den stendött. Under uppläggningsfaten låg delar av finporslinet krossat, vinglas trasiga. Den uppackning jag beställt var inte genomförd och min soffa låg tex över en apotekardisk. För mig som handikappad innebar detta extra kostnader då jag varit tvungen att hyra in personer för att packa upp sakerna åt mig (det skulle alltså ingå i flytten) då jag beställt en totallösning av min flytt pga mitt handikapp. I köket finns tex en nära 3 meter lång bänk som man tex kunnat packa upp porslinet på…

    Enligt det företag jag anlitade så ska de ha en försäkring i Trygg Hansa och jag antar att jag ska anmäla det som gått sönder dit. Jag har fotograferat det som är sönder innan jag kastat det. Men flyttfirman i fråga svarar inte på brev och inte i telefon så här sitter jag nu med saker till ett värde av nära 15.000:- som antingen är trasiga eller icke funktionella. Något tips om hur man ska göra nu då???

    1. Flyttkonsumenter.

      Om saker har gått sönder i flytten så skall ni inte kasta det innan flyttfirman fått sett detta. Gör ni det så står ord mot ord. Dock rekomenderar vi er att skriva in till oss och berätta vilket flyttföretag ni anlitat . Vi hoppas att era problem kring detta löser sig.

      1. Catharina

        Nej, man ska väl inte kasta men när jag ringde till det försäkringsbolag som företaget hade så sa de att det räckte med att jag fotograferade det som hade gått sönder. En del av sakerna har jag kvar. Jag förstår att det kan vara ett stort problem för flyttfirmor när kunderna försöker skylla på flyttförfarandet men det är även ett problem när de kunder som verkligen har drabbats av otur blir illa behandlade. Jag hade då beställt en totallösning på grund av ett svårt handikapp så jag var inte inblandad i flytten alls och då skall deras försäkring gälla, eller hur? Jag var mycket tillmötesgående och fick till stånd att de kunde lämna sakerna en dag tidigare än avtalat, de kom sent och sen var det för sent för att göra uppackningen då enligt dom. Men jag hade ju ändå beställt en totallösning med uppackning och då skall väl ändå inte jag som kund drabbas av att det blir för sent för dom?

        Jag blir så himla ledsen!

  3. Kalle

    Jag känner igen problemet. Driver själv en flyttfirma i Stockholm. Det ända jag har märkt som hjälper mot detta är att försöka undvika kredit till privatpersoner. De får betala när jobbet är slutfört, antingen med kort eller kontant. Om de även fast jobbet är slutfört och betalt vänder sig till oss med skador så känns detta mer troligt än att skadorna upptäcks lagom till fakturan ska betalas.

  4. En som driver flyttfirma

    Har läst ert problem. Jag själv är också verksam i en flyttfirma. Och vi polisanmäler ovillkorligen alla som försöker bluffa oss. Detta är naturligtsvis obehagligt för kunder som får brev från polis där dom uppmanas att inställa sig till förhör angående försäkringsbedrägeri, bedrägligt betende osv. Men det enda rätta anser vi. Skulle vi som bedriver flyttfirmor kunna ha en slags svarta lista internt för kunder som som beter sig illa. Dvs Om ex Kalle Persson anses som en skojare så kan en flyttfirma i tex Sundsvall skicka ut ett svarta listan mail till alla andra flyttfirmor i sverige och därmed svartlista denne. Och därmed varna andra flyttfirmor för oseriösa kunder. Är detta en möjlighet kanske?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.