Raseri mot flyttfirma – kräver extra betalt efter påbörjad flytt: ”Extremt oseriöst”

Vi på flyttkonsumenter har länge varnat kunder som skall anlita en flyttfirma att vara noga med vilka man anlitar, här har vi ett typiskt fall som vi varnat för. Artikeln är skriven utav Värmlands Folkblad. Vill ni läsa direkt klicka här tänk på att ni måste vara medlem.

Det handlar om företaget Moving Värmland Flytt & Städ AB med säte i Degerfors, vars metoder har fått flera av deras kunder att reagera starkt. När Jeanette Edsjö häromdagen la ut ett Facebookinlägg om sin mammas upplevelser blev hon snabbt varse om flera snarlika fall.

VF har tagit del av åtminstone ett halvdussin historier och den röda tråden är tydlig: först när större delen av bohaget flyttats får kunden veta att det kommer att kosta extra att få alltihop flyttat.

Jeanette Edsjö som råkade ut för Moving Värmland Flytt & Städ AB är riktigt irriterad.

Jeanette Edsjös mamma skulle flytta från sin lägenhet i Grums, och fann en billig flyttfirma. Det fick hon ångra.

Sängen, tv-bänken och tv:n blev kvar för ”de fick inte plats” i flyttfordonet. Den extra svängen skulle kosta 2 500 kronor. Pengar hon inte hade.

Det värsta är att de satt det här fulspelet i system – att lura och i princip utpressa folk, säger Jeanette.

Ja, det är så otroligt oseriöst. När jag fick höra att mamma anlitat firman kollade jag och min son runt, och vi anade oråd. De var väldigt billiga och hade inga vidare omdömen, men det som folk skrivit verkade ha plockats bort. Min son ringde därför upp och spelade in samtalet, och han var extra noga med att fråga om det finns minsta risk att det kan tillkomma några avgifter. ”Nej, absolut inte”, blev svaret.

Med tanke på att mammans bohag nyligen rensats på saker – det hade bara gått några månader sen förra flytten – tänkte de dock att det skulle gå bra. Särskilt efter att bilder på lägenheten skickats och företaget bekräftat max 20 kubikmeter. Men icke.

– Vi bor nere i Göteborg, så vi kunde inte hjälpa till. Där stod min mamma, som är över 70 år och sitter i permobil, och krävdes på 2 500 kronor extra för att de sista grejerna skulle flyttas. Det var pengar hon inte hade, hon var tvungen säga nej. De körde dessutom tillbaka saker som redan flyttats till det gamla förrådet – och tvingade mamma swisha grundavgiften för att hon skulle få loss dem. Helt sanslöst! När jag efteråt ringde upp för att få en förklaring blev tjejen som svarade snabbt väldigt otrevlig och slängde luren i örat på mig.

Under tisdagen skapades en Messengergrupp där flera missnöjda kunder berättat om sina missöden. I ett fall hade kunden ifråga krävts på 4 800 kronor extra, i ett annat 4 000. Gemensamt är att flyttfordonet varit en liten lastbil, som lastar max 20 kubikmeter.

”Satt det här i system”

– Det är det som gör att jag tror att de satt det här i system. De ger en billig offert och räknar med att få mer betalt när de väl är ute på plats. Folk är stressade och trötta och vill bara bli klara, och särskilt många äldre vågar nog inte protestera, säger Jeanette Edsjö som liksom flera andra kommer att anmäla företaget till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

Och hon överväger även en polisanmälan.

Det här borde vara över gränsen till bedrägeri, kanske andra brott också. Alla som läser det här och själva varit utsatta kan gärna få höra av sig. Ju fler vi är desto bättre.

När VF ringer upp Moving Värmland svarar Nora Siaf, som säger sig vara ”sekreterare” i företaget. Hon går till motoffensiv:

Vi utgår hela tiden efter en standardvolym i kubikmeter, men om det sedan visar sig att kunden har betydligt mer saker än vad som sagts är det inte mycket vi kan göra. Ska våra flyttgubbar jobba gratis?

Varför har ni inte varit tydliga med att extra avgifter kan tas ut om det blir fler turer?

Det är möjligt att det missats vid något tillfälle, men det försöker vi alltid vara tydliga med.

Flera kunder berättar samma sak, att de inte hört något om extra avgifter?

De allra flesta av våra kunder är väldigt nöjda, det här är några enstaka som det handlar om. Och det är ju de som inte varit ärliga med hur stort bohag de har.

Varför använda ett så litet flyttfordon att det här problemet uppstår gång på gång?

Vi har sex sju flyttar igång samtidigt hela tiden, och vi utgår ju som sagt från standardvolymen som kunden uppger. Om de uppger att det är ett mindre bohag blir det ett mindre fordon.

Flera säger att de försökt resonera med er men att företagets representant slängt luren i örat på dem?

Det har hänt att kunder ringt och varit otrevliga, det har till och med hänt att de sagt rasistiska saker. Då lägger vi hellre på och kontaktar dem efteråt.

Är du själv nöjd med hur ni hanterat era kunder?

Ja, vi har gjort vad vi utlovat, sedan är det tråkigt att det inte blivit bra i några få fall. Vi följer vad som står i Bohag 2010, som är branschens riktlinjer för hur flyttföretag ska arbeta. Där står det att vi har rätt att ta ut ett pristillägg om uppdraget blir dyrare på grund av något som konsumenten ansvarar för.

No votes yet.
Vänligen vänta...

Dela:

Lämna ett omdöme

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Fler nyheter

Robin blev lurad av en flyttfirma.

Vi på flyttkonsumenter vill visa hur det tyvärr kan gå när man anlitar oseriösa flyttfirmor. Detta är skrivet av Borås Tidning. Robin förlorade en miljon när han anlitade flyttfirma –

Läs mer »

Så väljer du rätt flyttfirma.

Delar av detta är skrivet av Göteborgs posten. Klagomål på flyttfirmor är vanligt förekommande på Konsument Göteborg. Hittills i år har 60 personer hört av sig, enligt konsumentrådgivaren Louise Andersson.

Läs mer »