Så slipper du oseriösa flyttfirmor .

Ska du flytta? Gör ett grundligt jobb med att kolla upp firman innan du bokar den. Det finns gott om oseriösa aktörer. Vi på flyttkonsumenter vill berätta hur ni undviker dessa.

Det handlar mest om skadat gods eller skyhöga räkningar.
Man ska kontrollera flyttföretaget innan man anlitar en flyttfirma, men det är sällan någon som gör det. Ni som kund bör kontrollera F-skatt , trafiktillstånd , försäkringar och tänk på att seriösa flyttfirmor oftast visar ut det på sin hemsida och ni som kund skall inte nöja er med att flyttbolaget säger att dom har det utan begär att få se intyg på det.

Det blir nämligen ofta missförstånd mellan kunden och flyttfirman. Det kan handla om allt från hur lång tid flytten ska ta till vad priset är. Kontrollera cirka kostnader cirkatider på er flytt här.

I samband med att priset förhandlas ska du tala om vilka föremål som ska flyttas och om du har skrymmande möbler, ett piano, andra tunga saker eller antika föremål. Det tar flyttfirman ofta extra betalt för. Kom också överens om flyttuppdragets omfattning. Vem demonterar, packar, packar upp och så vidare. Ska du packa kartongerna själv finns tips på flyttfirmornas hemsidor hur du ska göra..

När det blir fel och saker går sönder måste man dokumentera det och skicka in en skaderapport till flyttfirman. Har man dyrare saker som man är extra rädd om fråga flyttfirman om det går att teckna en extra försäkring oftast är den ganska dyr att teckna men är värd att ha för att undvika problem. (Gäller saker som har värde över 20-30 tusen t.ex. konst eller annat)

Sedan när det gäller betalningen så tänk på att ni kan som kund aldrig dra av betalning för skada eller annat om inte flyttfirman sagt att det är okej. Gör ni det ändå riskerar ni som kund att få onödiga inkassokostnader och i värsta fall en betalningsanmärkning.

 

No votes yet.
Vänligen vänta...

Dela:

Lämna ett omdöme

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Fler nyheter