Varning för fuskande flyttfirmor

Flyttfirmor och andra transportbolag har fuskat mer och mer med trafiktillståndet och vi på flyttkonsumenter har varnat er kunder för att anlita något flyttbolag som saknar detta för att inneha trafiktillstånd är ett bevis på att ekonomin och företaget är i ordning och nu är detta på tapeten mer än någonsin.  Sveriges Riksdag håller på att diskutera fram en lösning på detta stora problem och ett av förslagen som nämns är beställaransvar. Vad innebär det då för kunden som anlitar en flyttfirma utan trafiktillstånd? Jo det kan ge grova böter och fängelse i värsta fall men det finns även andra skrämmande aspekter på detta och det är att när du anlitar en flyttfirma som saknar tillstånd så är det ganska vanligt att dom saknar mera saker med tex försäkringar , egen personal , erfarenhet mm. Så lyssna på ett gott råd anlita endast seriösa flyttföretag och framförallt strunta i sajter som förmedlar flyttofferter från t.ex sex st företag för dom som finns med på dessa sajter är väldigt ofta små flyttfirmor som saknar både det ena efter det andra och dom betalar grova pengar till dessa sajter för att få jobb. Anlita företag som visar upp sitt företag öppet nedan får ni lite hjälp.

Innehar flyttfirman som jag tänkt anlita trafiktillstånd?  Klicka här för att få veta det (skriv org.nr så får ni veta ja eller nej) blir det nej anlita inte.

Vilket org.nr har flyttfirman som jag tänkt anlita ?            Klicka här för att få veta det (skriv namnet så får ni fram org.nr samt ekonomin)

Rating: 3.6/5. From 5 votes.
Vänligen vänta...

Dela:

Lämna ett omdöme

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

1 omdömen om “Varning för fuskande flyttfirmor

  1. Hej!

    Jag flyttade nyligen den 1 december och här kommer mitt brev till en flyttfirma som heter Movinga:

    Tyvärr gick min flytt inte lika smidigt som det kunde ha gått eller som jag hade förväntat mig. Det var min första flytt och jag visste inte om vad det betyder att betala för en hel dag istället för per h eftersom era medarbetare var väldigt stressade då de hade en annan kund efter oss även om vi hade betalat för hela dagen.
    Först och främst så var de 1,5 h försenade vilket är oacceptabelt eftersom vi hade 3 personer (vänner) som var där för att hjälpa oss. Istället för en ursäkt fick vi en konstig reaktion av dem då vi hade själva burit ner hälften av våra saker eftersom vi hade väntat så länge. De sa till oss att flera av våra saker inte stod på deras lista. Jag har ingen aning var listan kom ifrån eftersom det bara var tre saker på listan. Vem bestämde att jag hade en 2-sits soffa eller att jag skulle ha 40 lådor? För att jag vet att jag aldrig hade sagt det! Som sagt, jag har aldrig flyttat innan, därför visste jag inte hur många lådor jag skulle ha. När jag pratade med eran medarbetare på telefonen sa jag att vi har många saker som jag ska försöka slänga fast ifall det inte händer skulle jag ta med mig dem till den nya lägenheten. Möbler som jag visste att jag skulle ta med mig var en säng, ett litet bord och en spegel, en stor soffa, tv och blommor. Jag glömde att säga min cykel också, men jag trodde att jag skulle kunna uppdatera min lista eftersom jag hade tid på mig. Dock gick listan inte att uppdatera när jag väl hade fått den. Jag trodde att det var en preliminär lista och att det inte gör något om jag lägger till några saker eftersom jag betalar för hela dagen inte för själva lasten. Informationen om att det finns en lista som de följer och endast åker en gång till lägenheten var icke given till mig, ni får välja, antingen så är det lasten som man betalar för eller tiden. Ni kan inte välja båda och inte ge denna information till kunden. Tyvärr så slösade ni minst 2 timmar av min och eran tid medan vi väntade på era samtal. Jag räknade ut att det tog 3 timmar ungefär sammanlagt och att vi spenderade majoriteten av tiden med att att vänta på era samtal till oss och era arbetare. Om jag ville ha med mig alla saker (som alla fick plats i deras bil förresten och det borde inte ha varit några problem till att börja med) så var jag tvungen att skriva ett nytt avtal istället. Jag kunde inte välja ett nytt företag i den situationen då hälften av alla mina saker redan var i deras bil. Vi var 5 personer som hjälpte till med möbler och lådor, ni fick så mycket hjälp av oss att det tog en fjärdedel så lång tid som det skulle ha tagit utan deras hjälp. Ni behövde göra minimumet men ställde ändå till så många problem för oss. Från tiden då bilden körde in vid den nya lägenheten tills tiden då varje föremål var i lägenheten så blev det 1 h. Bara 1 timme. Generellt talat kunde det bara ha varit en 2 timmars välorganiserad flytt, istället blev det blev 4 timmar av kaos… Allting känns som en stor misförståelse.

    Svara

Fler nyheter

Ydrebo anmäler flyttfirma

5 november 2024   Källa Tranås Tidning.  Möbler som skadades eller inte ens levererades – en Ydre bo är missnöjd efter en flytt för några månader sedan. Han kopplar nu in

Läs mer »